ви повинні знати: · загальну характеристику типу; · середовище існування, особливості будови та життєдіяльності тварин класу Ракоподібні на прикладі рака річкового, класу Павукоподібні на прикладі павука-хрестовика, класу Комахи на прикладі хруща; · ускладнення організації членистоногих порівняно з кільчастими червами: поділ тіла на сегменти неоднакової будови і відділи (голова, груди, черевце), членистість кінцівок, хітиновий порив, наявність посмугованої мускулатури, виділення в центральній нервовій системі головного відділу мозку; · значення в природі та житті людини; поняття і терміни (Гемолімфа, жирове тіло, зелені залози, змішана порожнина тіла (міксоцель), мальпігієві судини, мозаїчний зір, прості очі, розвиток з перетворенням. складні очі, трахеї, хітин) · вміти: розрізняти класи членистоногих між собою за будовою; · працювати з визначниками членистоногих; · спостерігати за поведінкою тварин.
| Тип. Членистоногі Ознаки: 1. Тришаровість (розвиток з трьох зародкових листків). 2. Двобічна симетрія. 3. неоднакова членистість тіла. 4. Злиття сегментів у відділи тіла (голова, груди, черевце) 5. Наявність членистих кінцівок. 6. Зовнішній хітиновий скелет до якого прикріплюються м'язи. 7. Періодичне линяння. На землі більше 1 млн. видів. Порівняльна характеристика класів членистоногих Особливості | Ракоподібні | Павукоподібні | Комахи | Класи | Види | Річковий рак | Павук | Хрущ | Будова тіла | Тіло розділено на сегменти, має двобічну симетрію. Є 3 відділи –голова, грудь, черевце. Голова і грудь можуть нерухомо з’єднуватися Тіло вкрито хітиновою кутикулою | Тіло розділено на сегменти, має двобічну симетрію. Є 2 відділи –головогрудь, черевце. На голово грудях 6 пар кінцівок: хеліцери, ногощупальці й 4 пари ходильних ні | Тіло розділено на сегменти, має двобічну симетрію. Є 3 відділи –голова, грудь, черевце. На голові складні очі. Тіло вкрито хітиновою кутикулою | Органи руху | 5 пар грудних ніг (перша пара — клешні) черевце і хвостовий плавець — для плавання | 4 пари грудних ніг | 3 пари грудних ніг, дві пари крил | Травна система | Рот—глотка—стравохід — шлунок (відділ хітиновими зубцями — відділ —цідильний) — кишка (печінка) — анальний отвір | Рот — глотка — стравохід — шлунок — кишка (печінка) — анальний отвір. Травлення в тілі жертви під впливом соку отруйних залоз | Рот—глотка—стравохід—воло—шлунок з хіти новими зуб-цями — кишка — анальний отвір | Дихальна система | Зябра | В черевці легеневі мішки (одна пара), трахеї | Трахеї відкриваються дихальцями на черевці | Кровоносна система | Незамкнена серце — судини — порожнина тіла | Незамкненасерце — судини — порожнина тіла | Незамкнена, серце з клапанами — судини — порожнина тіла | Видільна система | Пара зелених залоз відкриваються в основі вусиків | Мальпігіеві судини відкриваються в кишку | Мальпігіеві судини впадають в кишку, жирове тіло —«нирка» нагромадження | Нервова система | Навкологлоткове кільце, черевний нервовий ланцюжок | Головогрудний ганглій (злиття нервових вузлів) | Головний мозок, черевний нервовий ланцюжок | Розмноження, розвиток | Роздільностатеві, розвиток прямий | Роздільностатеві, розвиток прямий | Роздільностатеві, розвиток непрямий (з метаморфозом) |
Кліщі—ряд павукоподібних, пристосовані до паразитичного способу життя: відділи тіла злиті, кінцівки недорозвинені, ротові органи утворюють хоботок. Представники: Коростяний свербун (паразитує в шкірі людини), пасовищний кліщ, собачий кліщ (переносник туляремії) тайговий кліщ (переносник енцефаліту). Основні ряди класу комахи Ряд | Особливості | Основні представники | Лускокрилі або метелики | Дві пари крил, вкритих дуже маленькими лусками. Розвиток з повним перетворенням, личинка називається — гусениця | Білан капустяний, яблунева плодожерка, озима совка, кімнатна міль, тутовий шовкопряд | Ряд Двокрилі | Одна пара літальних крил, друга пара перетворилась в дзижчальця. Розвиток з повним перетворенням | Комарі (тонке тіло, довгі ноги; мухи (товсте тіло, короткі ноги) | Ряд Перетинчасто крилі | Дві пари прозорих перетинчастих крил. Розвиток з повним перетворенням | Бджоли, джмелі, мурахи, їздці, оси | Ряд Твердокрилі або жуки | Перша пара крил — тверді надкрилля, друга пара крил — літальні. Розвиток з повним перетворенням | Хрущ травневий колорадський жук, гробарик, жук-сонечко, жук-олень | Ряд Прямокрилі | Дві пари крил, довгі тонкі вуса, стрибальні задні ноги. Розвиток з неповним перетворенням | Сарана, цвіркуни, коники | | | | |
Типи розвитку комах: 1. Розвиток з повним перетворенням: яйце — личинка — лялечка — до- росла форма. 2. Розвиток з неповним перетворенням: яйце—личинка—доросла форма. |
§ 20-27 | Розкрийте зміст понять теми (для всіх рівнів). 1 РІВЕНЬ 1. Назвіть тварин класів Ракоподібні, Павукоподібні, Комахи. 2.Які середовища освоїли ракоподібні (павукоподібні, комахи)? 3. Яку зовнішню будову має рак річковий (павук-хрестовик, хрущ)? 2 РІВЕНЬ 1. Дайте загальну характеристику тварин типу Членистоногі; класів: а) Ракоподібні; б) Павукоподібні; в) Комахи. 2. Яку зовнішню будову мають ракоподібні (павукоподібні, комахи)? 3. Які функції виконує хітиновий покрив? 4. Яку будову мають і які функції виконують системи органів (опорно-рухова, травна, кровоносна, дихальна, видільна, нервова, статева) у ракоподібних (павукоподібних, комах)? 5. Які особливості розмноження та розвитку ракоподібних (павукоподібних, комах)? 6. Що таке: а) прямий та непрямий розвиток; б) розвиток з неповним і повним перетворенням? 3 РІВЕНЬ 1. Порівняйте зовнішню і внутрішню будову рака річкового і черв'яка дощового. 2. Порівняйте зовнішню будову рака річкового, павука-хрестовика та хруща. 3.Порівняйте внутрішню будову рака річкового, павука-хрестовика та хруща. 4.У чому полягає пристосованість кліщів до паразитичного способу життя? 5. Як за зовнішнім виглядом відрізнити павука від кліща? 6. Які хвороби переносять кліщі, які способи запобігання зараженню цими хворобами вам відомі? 4. РІВЕНЬ 1. Чим можна пояснити величезну різноманітність видів комах? 2. Чим обумовлена відсутність комах великих розмірів? Відповідь обґрунтуйте. 3.Визначте ознаки пристосованості до життя різних тварин типу Членистоногі: а) у водному середовищі; б) на суходолі; в) у повітряному середовищі.
|